De Pape NV Bassevelde

Wij zijn klaar voor de post-Covid periode!

Huidig zaakvoerder Jan De Pape, 2de generatie uitbater, heeft de laatste maanden een totale renovatie uitgevoerd in en rond de winkel op 'Sint-Anna' zoals het einde van de dorpsstraat in Bassevelde beter gekend is in de volksmond. "Met deze renovatie hebben wij ingespeeld op het gewijzigde koopgedrag van onze klanten dat de Covid periode heeft veroorzaakt!", wist hij ons te vertellen.

Al meer dan 50 jaar is De Pape N.V. een begrip in Assenede en wijde omgeving. Je vindt er alles voor de doe-het-zelver, tuinman en dierenliefhebber en nog een pak meer!

We brachten een bezoek aan de winkel op 'Sint-Anna' in Bassevelde en hadden een gesprek met zaakvoerder Jan De Pape.

Historiek

"De basis voor de huidige firma De Pape N.V. werd gelegd in de jaren '70 en ontstond uit de veevoederhandel van mijn vader Lucien, die samen met mijn moeder, Angele De Pape, een winkel begon op het einde van het dorp in Bassevelde, onder de naam De Pape-De Pape bvba."
"Mijn vader hield zich bezig met de veevoeders en moeder verkocht de zaden en sproeistoffen die gerelateerd waren aan de land- en tuinbouw. In de jaren '80 kwam mijn broer Dirk en even later ikzelf de firma vervoegen en werd de winkel verder uitgebouwd.
In 1992 werd de veevoederhandel stopgezet door de ziekte van mijn pa en werd alles ingezet op een volwaardig tuin- en diercenter met een kleine doe-het-zelfafdeling en een grote focus op de verkoop en het onderhoud van tuinmachines. Toen Dirk in 1999 de firma verliet om mee te werken in de doe-het-zelfzaak van zijn schoonouders in Wuustwezel, besloot ik toe te treden tot de Horta aankooporganisatie waardoor de winkel nog verder werd uitgebreid.
In 2012 werd een totale renovatie uitgevoerd waarbij de winkel eigenlijk werd opgedeeld in enerzijds ‘Horta tuin en dier’ en anderzijds de doe-het-zelfafdeling die onder de vlag van Brico City werd verdergezet."

Corona

"Vorig jaar werd het koopgedrag van de klanten totaal gewijzigd door het coronavirus. Mensen waren meer thuis en zochten daar een bezigheid zoals klussen, tuinieren, bakken, …
Ook de groei van afdelingen zoals paard- en neerhofvoeders en toebehoren noopten ons alweer tot een herindeling van de winkel. De tuinmachines werden naar de voorzijde van de winkel en dus meer in beeld gebracht, waardoor achteraan meer ruimte kwam voor paard- en neerhofproducten. Ook de doe-het-zelfafdeling werd – tijdens de maand dat we verplicht moesten sluiten - geoptimaliseerd zodat er op een kleinere ruimte meer artikelen te koop kunnen worden aangeboden.
Corona zorgde wel voor wat problemen bij de toelevering van onze artikelen. Er waren ook prijsstijgingen waar we niks konden aan doen, maar die wel op de schouders van onze klanten terechtkomen. Hopelijk komt daar de komende maanden verandering in."

Regio

"Een zak kippeneten ga je geen 25 km verder gaan kopen. Vandaar dat onze klanten voor het grootste deel uit regio Assenede komen. We hebben een breed aanbod aan artikelen die de mensen altijd gaan nodig hebben en die ze dicht bij huis willen kopen. Denken we maar aan dierenvoeders, zaden, tuinbemesting, sproeistoffen, doe-het-zelfartikelen, enz…. Daarbij proberen we dan een zo compleet mogelijk aanbod te creëren samen met de Horta en Brico groeperingen.
Horta is de laatste jaren ook sterk gegroeid. Er zitten momenteel al 55 winkels in de Horta groep en elk heeft zo zijn eigen specialiteit. Bij ons is dat de tuinmachines, bij andere zwembaden of tuinhuizen en houtconstructies.
Het Horta huismerk of private label is ook sterker aanwezig dan vroeger. Het label staat voor kwaliteit aan een betaalbare prijs. Potgrond, meststoffen, sierschors, maar ook honden- en kattenvoeding zijn daar een goed voorbeeld van."

Events

"Iedereen kende vroeger onze evenementendagen op zaterdag zoals moestuin-dag, tomaten-dag, barbecue-dag... Wegens corona kon dat niet meer, dus worden die evenementen nu gespreid over een halve week waardoor eigenlijk een betere verkoop ontstaat omdat je als klant nu meer mogelijkheden hebt om je koopdag zelf te kiezen. Zelfs de hondenwandeling werd dit jaar - ondanks corona en alle beperkingen - een succes wegens de spreiding over verschillende dagen. Die evenementen zullen er ook blijven want ook al brengen ze veel werk mee, ze zorgen ook voor een hoogtepunt in de verkoop."

Toekomst

"E-commerce is een grote uitdaging, maar daar kunnen we op inspelen door op een resem prijsgevoelige artikels, een sterk verlaagde prijs aan te bieden, en uiteraard te koppelen aan de goede kwaliteit en service die we blijven bieden aan onze klanten. Bij ons kan je nog steeds uitleg vragen over de aangeboden producten, ze met elkaar vergelijken en ze direct mee naar huis nemen. Ons personeel is al jaren stabiel en heeft een grote kennis van zaken, wat ook een grote troef is.
Via onze totaal vernieuwde website (www.depape.be) kan je nu ook de promoties vanuit je luie zetel bekijken en bestellen en ze hier in de winkel komen ophalen. Want, laat ons eerlijk zijn, die fysieke winkel zal ook altijd nodig zijn en we mogen stellen dat onze winkel nu klaar is om de volgende 5 jaar te overbruggen.
Corona heeft aanpassingen gevraagd, maar ook een zekere groei meegebracht en we hopen dat die trend zich nog even zal doorzetten. De samenleving zal waarschijnlijk nooit meer hetzelfde zijn als voor corona, maar anders is niet noodzakelijk slechter, dat hebben we nu wel ervaren."

Laat een reactie na

Uw mailadres wordt niet gepubliceerd.

Start typing and press Enter to search

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen op deze website aanvaardt u het gebruik van cookies.  Meer info